Mamma, josse, paula, jessica

Mycket man kan hinna med på en dag alltså! Först gick jag upp halv 6 och gjorde scones och fruksallad till min lilla mamma som fyllde år, mycket mycket gott! (Sen gick jag och la mig igen, hehe).
Sedan tog jag mig med ljusets hastighet till Jossetosse och glassade, vi gled runt i poolen och tog det lugnt tills hon skulle till landet.
Sen har ju Paula kommit hem, (yey!) så när jag ändå var utanför henne så träffade jag henne en snabbis, och en snabbis för oss blir typ alltid en timme, planen var bara att hälsa liksom, men jag klagar inte! :D
Sist men inte minst så har kusinen min fyllt 18 (igår) och tog körkortet idag! Så två enorma grattis till henne! Så ikväll var det firande med släkten. Där fick jag bra uppmärksamhet för min klänning, en gullig liten sak från vila, men det går fortfarande inte att ladda upp bilder.. Dessutom gillade farfar min håruppsättning, trots att håret var uppsatt som jag alltid sätter upp det, med klämma vill säga!

<3

Dagbok från kroatien

Kvällen vi kom dit hände det inget nämnvärt, så dag 1 är dagen vi först testade segelbåten. Jag skriver helt enkelt av det jag antecknade på mobilen, enkelt och bra..Finns en sammanfattning i slutet för er som inte pallar läsa allt. Oroa er inte, bilder kommer! Fungerade inte att ladda upp just nu bara...

Dag 1

Inte ett moln så långt ögat kan nå...Är vad man väntar sig i landet med flest soltimmar under sommaren, men vi verkar ha lyckats pricka in den veckan med sämst väder i Kroatiens historia! Det blir snarare "jag vaknar upp en morgon och regnet bara öser ner...". Det är alltså ösregn och efter att ha blivit genomblöta satte vi oss för att torka på Vinisces lokala hak, där åt jag en utmärkt "pasta frutti di mare" och drack blåbärste (servitörens personliga favorit). Dagen började för övrigt med problem med storseglet, dock fixat av uthyrarna!


Dag 2
Idag vaknade jag åter igen till mulen himmel,blev nästan gråtfärdig. Eftersom det skulle bli kraftigare vindar all eftersom dagen fortgick så tog vi oss 6-7 sjömil till Trogir (en känd turiststad i Kroatien). Tro det eller ej, men här tittade solen fram, den var inte överväldigande men ett fåtal solstrålar tog sig igenom molnen, och jag är glad för det jag får. Vi promenerade runt och utforskade en fästning. Jag köpte en "sniffare" på marknaden (en liten lavendelpinne). Vi åt middag vid vattnet och jag har insett att en troligtvis tysk kille i båten brevid är jävligt snygg och brunbränd, men jag orkar inte göra något åt saken, vi åker ju vidare imorgon, så se men inte röra! Men viktigast av allt är att jag har hittat ett snyggt ankare som motiv till tatueringen jag planerar att göra, frågan är bara, färg eller inte färg?



Dag 3
Tro det eller ej, men idag har det varit sol ute och jag har tagit mitt första dopp här i kroatien! Fast det har självklart inte bara varit sol, hällregn, duggregn och alla möjliga sorters regn har förekommit... Föresten, jag tror att ödet vill att jag ska prata med killen från igår, vi mötte dem nämligen idag också, i hamnen vi ligger i nu! Sen åt vi middag på samma restaurang också. Ojojoj! Jag vet att han kommer från wien, har varit här en vecka och att han dricker sprit, utan att ha pratat med honom. Imponerande va?! (Pratade med en i hans familj). Men jag tror jag ha missat min chans, vet inte var deras båt ligger... Dessutom ger ödet oftast bara två chanser, det vet jag av erfarenhet.


Dag 4
Idag har solen spelat huvudrollen i filmen om mitt liv, eller nja, snarare min dag. Den har skinit dagen igenom och bikinin åkte på på två röda och jag gassade i solen så länge som det var möjligt!
Jag har under dagen(medan jag solade) tänkt på lite olika saker som jag tänkte förmedla till er. Först och främst vill jag ge en eloge till alla er som klarar att flörta obehindrat då ni har er familj i sällskap, jag klarar det då inte!(som jag trodde fick jag ingen tredje chans). Sen önskar jag att min familj vore lite lättsammare, just nu sitter jag och tittar på en kille som som troligtvis är något år äldre en mig och sitter och dricker öl och röker vattenpipa med sin familj. Verkar inte det mysigt? Men jag tror inte bara att det är min familj som är så. Det är nog snarare den svenska kulturen. Samma sak med den snygga killen (ja snygga, inte jättesnygga som jag sa förut, jag ändrade mig!) från Österrike som mer eller mindre shotade med sin familj, jag tycker bara att det verkar skapa en trevlig stämning.
En annan sak jag har tänkt på är hur farscinerande men ändå läskigt havet är; det kan gå från att ligga spegelblankt och inbjudande till att bli hotfullt och mörkt.
Sist men inte minst har jag bestämt mig en gång för alla att nästa sommar åker jag utomlands, jag vet inte vart någonstans, och inte med vem, jag vet bara att jag inte vill resa med min familj.


Dag 5
Idag vaknade jag alldeles förtvivlad och illa till mods. Att inte ha sovit ordentligt på 5 nätter börjar ta ut sin rätt...Var alltså jätteledsen när jag vaknade (två timmar före de andra), och fortsatte att vara det tills vi kom ut på vattnet. Det är konstigt det där, en stor anledning till att jag kände mig leden var att jag kände mig instängd på båten, även när vi låg i hamn, men när jag är mitt ute på havet utan någonstans att fly känner jag mig fri som en fågel (som det så fint heter), mycket märkligt...När vi runt lunchtid befann oss i ett stiltjebälte funderade jag på att bada, de andra manade mig att genomföra idén och vips fick jag ett härligt dopp utan att behöva ankra. Ni kan bara ana hur härlig känsla det ger att veta att man kan simma ifrån båten om man vill!
När vi till sist kom fram till Marina så var det åter bad och solning som gällde (själv blev man inspanad av ett muskelpaket). Men det som faktiskt var konstigt var ungdomarna som hängde vid strandtoaletterna. Visst att ses och umgås, men vid toaletterna?
Till sist åt jag en hel tillagad fisk, väldigt god men väldigt dyr. Drygt 300 kr:O. Tro mig, så dyrt har jag aldrig någonsin ätit förut, igår stod pizza på menyn..


Dag 6
Det var sol hela dagen lång, men eftersom jag hela dagen mådde riktigt riktigt illa så solade jag inte eller var speciellt aktiv under hela dagen.


Dag 7 (dag för hemfärd)
Trots att det var hemresedag så han vi med ett besök i Split. Där åt jag min allra första glass under semestern, halleluja! Jag försökte nämligen akta vad jag åt eftersom man inte rör sig speciellt mycket på en båt. Det rekomenderar jag till alla som åker på semester, jag har aldrig ätit en glass som var så god, och det var enbart för att jag hade längtat hela veckan. Det var kiwiglass och cironsorbet som var precis lagom mjuk och smälte ljuvligt i munnen och riktigt kittlade smaklökarna. Jag riktigt njöt!
Ett tag satt vi i en park, där var en skateare, en bit bort, men ändå tillräckligt nära för att kunna följa minsta steg han tog. Han åkte med en cigarrett i mungipan och en t-shirt som matchade hans sinnestämning "addiction". Man såg att han var helt inne i det, han försökte med samma trick om och om igen, med skiftande resultat. Våra blickar möttes (svårt att undvika eftersom jag följde hans minsta rörelse), jag tittade på honom, han tittade på mig och plötsligt var han borta. Det visade sig att han bara satt sig ner bakom muren, och när han reste sig kändes det som alla trick han gjorde var för att imponera på mig, man känner ju av sånt.
Jag var nära att gå fram till honom och föreslå honom att ta en paus, jag tror att hans trick skulle gått bättre då, men än en gång hindrade det mig att jag satt med min familj.
Vi var uppe i ett torn också, därifrån såg man hela stan, det var en fantastisk utsikt, men det som fick min odelade uppmärksamhet var några killar med en trickboll. De skulle slå bollen från en kon, få den över ett staket utan att slå ner konen och jag kunde inte sluta tänka att jag skulle kunna göra det bättre, eller minst lika bra.

En annan sak som senare fångade min uppmärksamhet var en svensk kille i 20-årsåldern. Inte för att han var snygg (vilket han i och för sig var), utan för att han var så högljudd och pratade bara om när han drack en grogg, när han drack bara utblandat med vatten, när han testade marijuana etc. Det var sååå tröttsamt och man bara visste att han älskade att höra sig sälv prata.


Planet var 2,5 h försenat så vi kom inte hem förrän 03:57 söndagmorgon, otur...

Sammanfattning:
Såååå värt det!

<3

Hemma från kroatien

just so you know!
<3

Josses land

var en höjdare föresten, vi hade galet roligt! Har dock inga bilder, de har Josse och Sofie... Men vi rodde jävligt mycket i alla fall!

<3

Mot kroatien!

halv 5 idag kommer taxin som ska ta familjen till arlanda-kroatien och segling! Kan inte säga att jag är superpeppad, anledningen till det är att det är sämre väder där nu, typ som svensk sommar. Förra veckan var det superväder och vi skulle egentligen ha åkt då om det inte bara funnits 2 platser på flyget... Så nu åker vi bort veckan som det kommer bli superväder..i Sverige.. Men det blir säkert bra ändå, segla är ju trots allt bland det bästa jag vet!

<3

Träningsdagbok 20

Igår var det match med b-laget igen. Gick mycket bättre den här gången och fick spela typ en timme. Jag gjorde målpass, sköt i stolpen (med vänstern), strax över och strax utanför. Ibland bränns det onödiga chanser, men bättre att ha chanser och missa än att inte ha några chanser alls!

Fotbollsmatch


<3

träningsdagbok 19

är från i torsdags, har inte orkat uppdatera på något sätt! Men det var 1,5 h fotboll, oväntat va?!



<3

Skolavslutning

står på schemat idag! Underbart, äntligen slipper man all stress och skit! Jag hade ingen aning om vad jag skulle ha på mig imorse, så vad gjorde jag när jag inte ägde något nytt jag ville ha på mig? Jo, jag drog på mig gamla saker som jag inte använt på länge, då skulle det lika gärna kunna vara nytt!
Vad blev det då:
En mjuk, blå-grön t-shirt-piké typ
En svart hög kjol jag gjorde en gång i tiden
Och självklart ett par svarta leggings

Bara skofrågan kvar! Skulle vilja ha gladiatorsandalerna, men eftersom det är dåligt väder och jag har ont i benhinnorna så får det bli ett par helt vanliga sköna skor.

<3

Träningsdagbok 17 och 18 En månad avklarad!

Bara fotboll båda gångerna som vanligt. Första gången 1 h eftersom herrarna hade match och behövde planen, andra gången fys 1,5 h.
Det här var alltså igår och i förrgår.

Detta betyder att under första månaden med träningsdagbok blev det 18 gånger! Något säger mig att sommaren kommer bli lite lugnare..:p



<3

Träningsdagbok14,15 och 16

Jag orkar inte riktigt skriva hela tiden, men jag hade träning i torsdags och match igår med 93:orna och match idag med damerna. Det var första matchen med dem, och jag fick bara spela 20 minuter:O Jag åkte liksom hemifrån 13:00 och kom hem 17:30 för 20 minuters speltid! Det är liksom 4,5 h!



<3

Anna bakar bullar!

Vet ni hur otroligt gott det luktade i hela huset tidigare idag?! Vaniljdoften bara spred sig med bullarna i ugnen! Har inte gjort bullar på väldigt länge, vilket min hand blev väl medveten om då jag lyckades få en blåsa när jag gjorde degen, suck alltså! Efter två timmar var alla bullar gräddade och allt slit och all väntan var det verkligen värt, för MM vad goda de var (och är!).



<3

Träningsdagbok13

fotbollsträning som varje tisdag!

kondition och styrka 1,5 h



<3

Paraplyväder!

Idag mitt i det regniga stockholm kunde jag inte annat än att tänka positiva tankar, jag var så glad att det funnits någon finurlig människa någonstans som uppfann paraplyet! Tänk, om det inte fanns skulle alla behöva strosa runt i regnkläder som skulle av så fort man gick in, och på så fort man gick ut, annars skulle man bli blöt! Tänk vad behändigt ett litet paraply är då, det finns dessutom i så många olika fina färger! Fast idag var hjälten för dagen svart.

Lifesaver! (eller det räddade iaf håret och kläderna!)


<3

Mystisk blomgåva!

Idag var det poängjakten i skolan, 3:orna gör olika uppdrag för att samla poäng och få springa ut först på fredag. Men det konstiga var att strax efter jag fått veta att min historielärare fortfarande tvekar om mitt betyg, så fick jag en blomma av en random snubbe, innan att poängjakten hade börjat.  Det hade inte varit konstigt om poängjakten varit igång, men det var innan, och jag var inte ens säker på om han gick i 2:an eller 3:an...

<3

Helgen

Fredagen spenderades med Linda. Vi skulle hitta en klänning/kjol som hon kunde ha till bröllopet nästa helg, alltså inte hennes eget bröllop, skulle bara förtydliga det! Men eftersom hon är SJUKT kräsen hittade vi ingen, vi fick dock med oss skor och lite kläder hem;) Bl.a. ett par gladiatorsandaler, och ett linne för min del.

Under lördagen bakade jag till Eriks student, solade lite, pluggade och träffade Sofia, Paula och Josse på kvällen. Dåligt humör från min sida gjorde att jag tog 5 minuters promenaden hem redan vid 11-12.

Söndagen bara flög förbi
, vet inte vad jag gjorde! Övningskörde i alla fall!

That's it!

<3

Träningsdagbok12

Förvirrande va? vad hände med träningsdagbok 11? Jo, den hade jag inte tid att skriva, men det var i Lördags som jag spelade match, 2-0 till dem, inte jättefarligt ändå!

Fotbollsmatch 90 min


Idag hade jag träning som vanligt, därav träningsdagbok 12! Föresten, jag kanske kommer att få spela match med damerna på söndag, men det är kanske, inte alls säkert, men vi får se, jag håller tummarna! ;D

Fotboll 90 min


<3

RSS 2.0